Seyyar Sahne’nin ‘Bir Meşrutiyet Faciası yahut Gündüzlerimiz’ adlı tiyatro oyunu, sezonun son oyunu ile sahnede olacak. Meşrutiyetimizi varoluşsal olarak sorgulayan oyun, herkese ‘Sen Kimsin?’ sorusunu soruyor?
Seyyar Sahne’nin prömiyerini 2017’de yaptığı ‘Bir Meşrutiyet Faciası yahut Gündüzlerimiz’ sezonun son oyunu ile izleyici karşısında olacak. Seyyar Sahne sezonun son oyununu bugün İstanbul Beyoğlu’ndaki NoAct Sahne’de sergileyecek. 2017’nin en iyi oyunlarından biri olarak değerlendirilen ‘Bir Meşrutiyet Faciası yahut Gündüzlerimiz’, Galata Perform’un düzenlediği ‘Yeni Metin Yeni Tiyatro’ atölyeleri sırasında okuma tiyatrosu olarak Volkan Çıkıntıoğlu tarafından ortaya çıkarıldı. Yönetmenliğini Celal Mordeniz’in yaptığı oyunda aynı zamanda oyunun yazarı olan Volkan Çıkıntoğlu, Hakan Emre Ünal ve Doğu Can rol alıyor.
Kendimizden eminiz
Bir anlığına dünya üzerinde herhangi bir mekânda sevgilinizle ya da çalıştığınız işyerinizin patronu yahut herhangi biriyle karşılıklı otururken, birden kendinizi hiç tanımadığınız iki insanla kapalı bir mekânda bulduğunuzu düşünün. İşte böyle başlıyor meşrutiyetimizi varoluşsal olarak sorgulayan oyun. Seyirci kapalı bir mekânda birbirini hiç tanımayan 3 kişinin akıbetini sorgularken, onların da birbirlerine ilk sordukları soru ‘Sen kimsin?’ oluyor, kendilerinin kim olduğundan emin bir şekilde.
Oyunun komedisi burada
Felsefenin varoluşculuk kavramından yola çıkarak insanın ‘ben’liğini sorgulayan oyun, hem seyircileri hem de oyuncuları bir belirsizliğin içine sürüklüyor. Oyun, sahnedekilerin bu kez birbirlerine yönelttikleri ‘Ben kimim?’ sorusu ile ilerledikçe komedi tarafı da ortaya çıkmaya başlıyor. Böylelikle seyircilere hem keyifli dakikalar yaşatıyor hem de seyircinin dönüp kendisine ‘Sahi biz kimiz?’ diye sormasına vesile oluyor.
Benliğin farklı parçaları
Seyirci ilerleyen süreçte bilinç düzeyine vuran birbirinden farklı üç kişilik ve bu kişilikler arasında yaşanan gerilim ile karşı karşıya kalıyor. Üçü de bir benliğin farklı parçaları. Tek bir bedeni paylaşan bu kişilik yapıları birbirlerinden her bakımdan farklı. Biri dindar, diğeri yazar, öteki ise herhangi bir özelliği olmayan sıradan biri. Kişiliklerin farklı olmaları çatışmaları da beraberinde getiriyor. ‘Bu üç adam üç farklı karakter midir’ yoksa ‘tek bir insanın üç farklı yüzü müdür?’ Bu olayın iç yüzü aydınlanmayı bekliyor.
Kafka’nın böcek tiplemesi
Bu kişiliklerin çelişki ve çatışmaları insanın varoluşsal sıkıntılarını kusuyor âdeta. Haliyle oyun varoluşçu edebiyat alanında önemli eserler veren Kafka’yı da unutmuyor. Sık sık Kafka’ya göndermelerin yapıldığı oyunda, özellikle görünmez bir elin daima yönlendirdiği insanların varoluşsal sıkıntılarına ve Kafka’nın böcek tiplemesine önemli oranda yer veriyor.
Oyuncunun yükü ağır
Yönetmen ise, sade bir dekor tercih etmiş. Sahnenin sadelliği oyunculara ekstra yük bindiriyor gibi görünüyor. Neyseki oyuncular bu yükü sırtlamayı da başarıyorlar. Bu yüzden de seyirciyi keyifle oyundan ayrılabiliyor. ‘Bir Meşrutiyet Faciası yahut Gündüzlerimiz’ oyununu sezon bitmeden izlemenizi tavsiye ederim.
Künye:
Yönetmen: Celal Mordeniz
Yazar: Volkan Çıkıntoğlu
Oyuncular: Doğu Can, Hakan Emre Ünal, Volkan Çıkıntoğlu
Proje asistanı: Esra Yıldırım,
Yasemin Kır
Dekor tasarım: Nursev Demirbaş
Dilhan Yılmaz/İstanbul