Kürt Film Festivali kapsamında, 8 Mart’ta Acar’ın yönetmenliğini Taş ile birlikte üstlendiği ‘Rojek ji Rêzê‘ isimli ilk kısa filmi izleyiciyle buluşacak
Mezopotamya Sinema tarafından bu yıl ilki organize edilen İstanbul Kürt Film Festivali’nde, uzun metraj, belgesel ve kısa film olmak üzere 34 yapım izleyiciyle buluşacak. 10 Mart’a kadar devam edecek olan festivalin mekanı ise Beyoğlu’nda yer alan Mezopotamya Sinema Salonu. 8 Mart Dünya Kadınlar Günü’nde sadece kadın yönetmenlere ait filmlerin gösterimleri yapılacak. Festival kapsamında birçok yapım ilk kez izleyicilerle buluşacak. Merak edilen bu eserlerden biri, Nalin Acar’ın yönetmenliğini Adar Taş ile birlikte üstlendiği “Rojek ji Rêzê (Sıradan Bir Gün)” isimli ilk kısa filmi. Adar Taş, filmin hikayesi ve yapım süreci hakkında Mezopotamya Ajansı’ndan Sadiye Eser’e konuştu.
‘Otosansür uyguladılar’
Mezopotamya Sinema ekibi tarafından verilen eğitim programına katıldıktan sonra kafalarındaki filmi çekmeye koyulduklarını belirten genç yönetmen Acar, önce filmin senaryosunu yazdıklarını ifade etti. Kürtçe hazırladıkları senaryonun dış çekimlerde sorun yaşamamak için Türkçesini de hazırladıklarını dile getiren Acar, başvuru yaptıkları yerlerden izin alabilmek için senaryoda kimi değişiklik yapmak zorunda kaldıklarını da paylaştı. Acar, başvurdukları bu otosansüre rağmen çekmek istedikleri birçok sahne için izin alamadıklarını kaydetti. “Senaryonun son hali ile ilki arasında büyük bir değişim oldu. Anlatmak istediğimiz şeyi anlattık ama kimi engellere takılmak oldukça zorladı bizi. Aslında filmin kamera arkasını çekseydik, o da iyi bir film olurdu” diyen Avcar, filmde anlatmak istedikleri şeyi çekimler esnasında yaşadıklarını kaydetti.
Metropol uyumsuzluğu
İki Kürt kadının yaşadıkları metropol ve insanlarıyla olan gündelik ilişkilerini irdeleyen filme dair Acar filme dair şunları söyledi: “Film, iki Kürt kadının metropol ile olan uyumsuzluklarını, sırf dış görünüşlerinden, düşüncelerinden dolayı ‘terörize’ edilmelerini, sıradan bir günlerinde bile nasıl ‘terör objesi’ haline getirildiklerini, kentle çatışan bir yerde durduklarını vermeye çalıştık. Filmin amacı buydu. Film izlendiği zaman birçok Kürt karakter de aslında kendisini görecektir. ‘Evet, biz de o pantolonu giydik’ diye, ‘Bize de böyle yapılıyordu, bu gözle bakılıyordu’ diyeceklerdir. Bunu yaklaşım ve ruh halini vermek istedik. Aslında metropole gelmiş iki kadın olarak kendimizden yola çıkarak bir film çektik.” Filmin Haziran 2018’de başlayan çekimleri 15 gün sürdü. Senaryolarında yer alan bir öğrenci yurdu sahnesini ise izin almalarına rağmen çekemediklerini anlatan Acar, yine yaşadıkları ekonomik zorluklar nedeniyle bir arkadaşlarının evini, yatağını öğrenci yurduna benzeterek çekimleri tamamlayabildiklerini belirtti.
‘Gelin beraber izleyelim’
Acar, bu zorluklarla çekebildikleri ilk filmlerinin İstanbul Kürt Film Festivali kapsamında 8 Mart günü ilk defa gösterilecek olması nedeniyle son derece mutlu ve heyacanlı. Acar, filmleri için “Böyle özel bir günde ve yerde, özel bir festivalin içinde olması bizi çok onurlandırdı” diye konuştu. Kadınların hayatın birçok alanında olduğu gibi sinema sektöründe de görünür olmamasının problemli olduğunu söyleyen Acar, “8 Mart’ta bütün kadınlarla birlikte olmak bizim için çok değerli. Gelin festivale katılın diyoruz” dedi.
Festivalde bugün ne var?
Saat 13.00’da Kürt Sineması üzerine panel. o Saat 15.00’da Sahim Omer Kalîfa’nın ‘Acemi Avcı’, Halis Sarıtag’ın ‘Eksik’, Ferdi Taşkır’ın ‘Sis’, Ardîn Diren’in ‘Her Ev Bir Okul’ yapımları gösterilecek.
Saat 17.00’de Hüseyin Tabak’ın ‘Çirkin Kral Efsanesi’ ve saat 19.30’da Teatra Jiyana Nû’nun “Tenê Ez”( Büyük Diktatör) isimli tiyatro oyunu oynanacak.
İSTANBUL