Türkiye, Ermeni meselesi ile yüzleşmedi. Bu nedenle de Kürt meselesiyle yüzleşemiyor, yüzleşemediği için de çözemiyor. Şovenizmi derledi, biriktirdi. Kürt meselesinde bu biriktirdiği şovenizmi kullandı, halen de kullanmaya devam ediyor
Hüseyin Kalkan
Talat Paşa ve şürekâsı, 24 Nisan 1915 günü İstanbul’da Ermeni ileri gelenleri ve aydınlarını tutuklarken ve sürgün kafilelerini Derazor’a yönlendirirken yıllarca sürecek bir tartışmaya yol açacaklarını bilmiyorlardı. Birinci Dünya Savaşı’nın hayhuyu içinde kırımın olup biteceğini ve savaştan sonra kimsenin bunun sözünü etmeyeceğini sanıyorlardı. Bu yüzden de Talat Paşa telgraflarında “Ermeni meselesi hallolunmuştur. Fuzûlî mezalimle millet ve hükümetin lekedar edilmesine lüzum yoktur” diyordu. Ama öyle olmadı. Bir asır geçti, Ermeni sorunu hâlâ Türkiye’nin en önemli sorunlarından olmayı sürdürüyor. Daha geçtiğimiz hafta Fransa ile çıkan kriz bunun en yeni örneğidir. Fransa Cumhurbaşkanı Emmanuel Macron’un 24 Nisan Ermeni Soykırımı’nı Anma Günü ilan etmesini AKP hükümeti tepki ile karşıladı.
İki ülke arasında karşılıklı atışmalar yaşandı. Türkiye bir türlü Ermeni sorunu ile yüzleşmiyor. Yüzleşemediği için de hem dış ilişikleri zehirleniyor, hem de içerde demokratikleşme sorularını hal edemiyor. Kürt sorunu konusunda adım atamamasının bir nedeni de Ermeni sorunu ile yüzleşmemesi. Bunun önemli nedenlerinden biri, Türkiye Cumhuriyeti’nin savaştan sonra kırımda parmağı olan İttihatçılar tarafından kurulması ve temel politikalarının yine bu kadrolarca oluşturulmasıdır. Yani kırımda sorumlu olanların bir bölümü kurdu Cumhuriyeti. Bugün hâlâ kırım reddediliyorsa nedeni budur. Yani kırımın vebali, Cumhuriyetin de omuzlarındadır.
İttihat ve Terakki Cemiyeti’nin (İTC) başladığı işi Cumhuriyet tamamlamıştır. Örneğin Birinci Meclis’in ilk işi, savaştan sonra İstanbul hükümetinin çıkardığı ve sürgünden dönen Ermenilerin mallarının iade edilmesine dair yasayı iptal etmesidir. Zaten Cumhuriyet yönetimince kırım pratiği, Koçgiri’de, Dersim’de, Ağrı-Zilan’da ve 1925’te tekrarlanmıştır. Türkiye, Ermeni meselesi ile yüzleşmedi. Ermeni meselesi ile yüzleşmediği için, Kürt meselesini çözemiyor, Kürt meselesi ile yüzleşemiyor. Orada bir şovenizm derledi, biriktirdi. Kürt meselesinde bu biriktirdiği şovenizmi kullandı, kullanıyor. İTC ile Ermeni Meselesi, Ermeni Meselesi ile Cumhuriyet arasındaki aşağıdaki gibi seyir izlemiştir.
İttihatçılar ve Cumhuriyet
İttihat ve Terakki’nin iktidarı ele geçirdiği devletin adı, hukuki olarak hâlâ Osmanlı İmparatorluğu’dur. Ama İttihatçıların darbesinden sonra devletin karakteri değişmiştir. Padişah artık bir simge olarak vardır. Bütün yetkileri elinden alınmış, sadece onun manevi etkisinden yararlanılmak için öylece bırakılmıştır. Çünkü Osmanlı padişahlarının halife olarak hem Ortadoğu’da hem de Anadolu’da manevi bir ağırlığı her şeye rağmen hâlâ vardı. Malum, devletin elinde kalmış olan topraklarda Müslüman uluslar büyük çoğunluktadır ve halife olarak Osmanlı soyundan gelen padişahı görmektedirler.
İktidarda olanlar, artık Osmanlı’nın devamı değil, Türk milliyetçileriydi ve milli bir devlet kurmayı önlerine koymuşlardı. Adına bugün Türkiye Cumhuriyeti dediğimiz devlet, proje olarak da İTC’nin kuruluş yıllarına dayanır. Tabii ki onların hayalindeki sınır Turan’a kadar uzanıyordu. Ancak koşullar, bugünkü sınırlara el verdi. Hatta bu sınırların bile hayal olacağı bir duruma doğru gidilirken, 1. Dünya Savaşı, İttihatçıların imdadına yetişti.
Almanya’nın yanında savaşa girmelerinin en büyük etmeni Anadolu’yu başta Ermeniler olmak üzere azınlıklardan temizlemekti. Çünkü Ermeniler o dönemde bu topraklarda milli bilinci en gelişmiş kesimdi. Ve sonunda “Ermeni meselesi hallolmuştur” dediler. İttihat ve Terakki’nin kadroları olmasaydı, Mustafa Kemal’in Anadolu’da bir hareket örgütlemesi mümkün değildi. Bu yüzden olsa gerek Mustafa Kemal, daha İstanbul’dan ayrılmadan önce İttihatçılar ile ilişkilerini sağlamlaştırmak için gerekli olan şeyi yaptı.
Savaş suçları dolayısı ile cezaevinde olanları ziyaret etti. Eski kırgınlıkları giderdi. Yenilginin kesinleşmesinden sonra Talat Paşa hükümeti 8 Ekim 1918’de istifa etti. Kasım ayında İTC liderleri Enver, Talat, Cemal, Bahaeddin Şakir ve Dr. Nazım yurtdışına kaçtılar. İttihat ve Terakki önderliğinin tasfiye olması, Mustafa Kemal’in önünü açtı. Böylece “Mustafa Kemal”likten “Atatürklüğe” giden yol açılmış oldu. Bir iki istisna bir yana bırakılırsa, yeni yönetici kadronun tamamı eski İttihatçılardan oluşmaktaydı.
Başta Mustafa Kemal olmak üzere Rauf Orbay, Fethi Okyar, Kazım Karabekir, İsmet İnönü, Celal Bayar, Adnan Adıvar, Şükrü, Rahmi, Çerkez Raşit ve Ethem, Bekir Sami, Yusuf Kemal, Celaleddin Arif, Ağaoğlu Ahmet, Recep Peker, Şemsettin Günaltay, Hüseyin Avni, Ziya Hurşit gibi milliyetçi isimlerin tümü eski İTC kadroları ve hatta Teşkilat-ı Mahsusa görevlileriydi. İttihatçı hareketin basın ve propaganda sözcülerinden Ziya Gökalp, Mehmet Emin Yurdakul, Mehmet Akif Ersoy, Celal Nuri İleri, Yunus Nadi Abalıoğlu, Falih Rıfkı Atay ve diğerleri, Mustafa Kemal’in Anadolu’da başlattığı hareketin savunuculuğunu üstlenmişlerdi.
Eski proje, yeni isim
Zaten Mustafa Kemal’in Anadolu’da başlattığı hareket de, bir İttihat ve Terakki projesidir. İttihat ve Terakki, ta 1915’te savaşın kaybedilmesi durumunda yapılacaklara dair bir plan hazırlamıştı. Bu plan kapsamında birçok kadro İstanbul’a çağrılarak eğitilmişti. Bunlar ağırlıklı olarak Teşkilat-ı Mahsusa kadrolarıydı. Savaş kaybedildikten sonra bu kadrolar, daha Mustafa Kemal Anadolu’ya geçmeden, Batı Anadolu’nun birçok kentinde Kuvvay-i Milliye örgütlerini kurmaya başlamışlardı. Ancak İTC’nin bu hazırlığı, Enver Paşa’nın bir süre sonra Anadolu’ya dönerek hareketin başına geçmesini öngörüyordu. Mustafa Kemal’in başarısından söz edilecekse bu noktada söz etmek gerekir. Mustafa Kemal, usta manevralarla Enver’in yurda dönme ve işlerin başına geçme projesini bertaraf etti.
Cumhuriyet suçu sahipleniyor
İstanbul’da savaş suçlularını yargılamak için oluşturulan mahkemeleri işlevsiz hale getiren en önemli etken Mustafa Kemal’in yargılananlara sahip çıkmasıdır. Boğazlıyan Kaymakamı idam edildikten sonra, Mustafa Kemal bir bildiri yayımlayarak, başka idam olursa elindeki İngiliz esirlerini misilleme olarak idam edeceğini duyurdu. Bunun üzerin diğer idam cezaları yerine getirilmedi. Ayrıca Malta’ya sürülenleri de kurtaran Mustafa Kemal’dir. Bunlar İngiliz esirlerle değiş tokuş edilerek kurtarıldılar.
İdeolojik devamlılık
Bütün bunlardan daha önemli olan, ideolojik devamlılıktır. Bu ideoloji, “Türkçülük”tür. Türkçülük bir ideoloji olarak, İTC’nin ilk kuruluş yıllarında inşa edilmeye başlandı. Avrupa’daki milliyetçi akımlardan etkilendikleri için, Türkçülükle ilgili hazır bir ideolojik temelleri mevcut değildi.
Ziya Gökalp, Mehmet Emin Yurdakul, Celal Nuri İleri, Yunus Nadi Abalıoğlu, Falih Rıfkı Atay, Velid Ebüzziya bu temeli inşa eden İTC üyesi entelektüellerdi. Bunlar arasında Ziya Gökalp ayrıcalıklı bir yere sahiptir. Gökalp, birçok dergide sayısız makale yayımlayarak, Türkçülüğü sistemleştirmeye başladı. Kendi önerisiyle Selanik’te kurulan İTC lisesinde sosyoloji dersleri verdi. Daha sonra bu dersler İstanbul Üniversitesi’nde sürdü. Laik devlet ve laik eğitim tezlerini o günlerde formüle etti.
İTC, bu projeyi 1917-18 arasında kısmen uygulamaya geçirmeye çalıştı. Gökalp, savaş sonrasında Ermeni soykırımı dolayısıyla yargılandı ve Malta’ya sürüldü. Bugün soykırımı inkar edenlerin ve devletin argümanları, Ziya Gökalp’ın mahkemedeki savunmalarına dayanır. Bu tez, “karşılıklı öldürmeler” olduğuydu.
İki yıllık sürgünden sonra (ki Mustafa Kemal’in kurtardıklarındandır) Diyarbakır’a yerleşti ve bir dergi yayınlamaya başladı. 1923’te Maarif Vekaleti Telif ve Tercüme Heyeti Başkanlığı’na atandı ve Ankara’ya gitti. Aynı yıl, Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne Mustafa Kemal tarafından II. Dönem Diyarbakır milletvekili olarak atandı.
Başta “Türkçülüğün Esasları” olmak üzere kitapları bu dönemde peş peşe yayımlandı. Onun sistemleştirdiği projeler, Cumhuriyet yönetimince uygulanmaya konuldu. İlk elde laik devlet, laik eğitim, medeni kanunun Batı standartlarına uydurulması, Türkçe’nin sadeleştirilmesi sayılabilir. En önemlisi, Cumhuriyetin Kürt politikası Ziya Gökalp tarafından oluşturuldu.
Konumuz bakımından tekrar vurgulanması gerekir ki, bu projeler Cumhuriyet kurulmadan önce, düşünce bazında inşa edilmiş ve İTC tarafında kısmen uygulanmaya konulmuştur. Yani sadece aktörler aynı değil, proje aynıdır. Her şey bir yana, devletin ve Kemalistlerin Ermeni sorununda takındıkları tutum, Ermeni kırımının sadece Osmanlı’nın günahı değil, aynı zamanda Cumhuriyetin de günahı olduğunu göstermiyor mu? Milliyetçiler, Kemalistler, ulusalcılar -ki bunlar kesişen kümelerdir- Osmanlının günahlarını sahiplenmekte pek hevesli değillerdir. Sadece İTC dönemi onlar için muteberdir. Bu da İTC’nin Osmanlı’dan çok Cumhuriyete ait olmasındandır. Ya da Cumhuriyetin oradan başlamasından dolayıdır.
Ermeni meselesi vesilesi ile biriktirilen şovenizm, son dönemde her derde deva bir reçete olarak kullanılıyor. Ne Cumhuriyet ne de aydınları bu mesele ile yüzleşmek istiyorlar. Biriken şovenizm Kürt meselesinde kullanılıyor. Kürtleri ötekileştirmenin bir aracı oluyor. Ama bazen seçimlerde ‘Beka sorunu’ olarak piyasaya sürülüyor. Kim daha milliyetçi yarışına girilip şovenizmi birbirine karşı bile kullanıyorlar. İlk günahta başlayarak bir yüzleşme yaşanırsa, Türkiye belki sorunlarını çözme yolluna girer. Yoksa sorunlar üzerine konuşmak bile sorun haline gelir.