Nathan Andersen’in “Gölge Felsefe: Platon’un Mağarası ve Sinema” adlı çalışması Ayrıntı Yayınları etiketi ile raflarda. Nalan Kurunç’un çevirdiği, Selin Aktuyun’un yayına hazırladığı kitap, usta yönetmen Stanley Kubrick’in “Otomatik Portakal” filmini Platon’un “Devlet” eseri ile felsefi bir sohbete sokuyor. Sinema ve yazın alanından iki eserin deneyim ve anlamın doğası, adaletin karakteri, görünüş ile gerçeklik arasındaki karşıtlık, sanatın önemi ve görüntülerin etkisi gibi temalara katkılarını mukayese ediyor Andersen’in çalışması.
Yazarın Platon’un “Devlet” eseriyle Kubrick’in “Otomatik Portakal” filminin bazı başat imgelerini ve fikirlerini inceleyip ilişkilendirmesinin sebebi, tarihsel mesafelerine rağmen,tasvir ettikleri ve inceledikleri endişelerin yelpazesinde dikkate değer yakınlıkları paylaşmaları olarak tarif ediliyor. “Otomatik Portakal”dan edinilen bilgileri “Devlet”ten çıkarsanan bilgilerle diyaloğa sokmak ise filmin gerçeklik ve özgürlük, adalet, ahlak ve sanat sorunlarına verdiği cevabın çoğu kişinin düşündüğü kadar basit ya da belirsiz olmadığını gösteriyor. Andersen’in çalışması akademik jargonun ağırlığından uzak, yani “herkes”in anlayabileceği bir dilde okurun karşısına çıkıyor.
İSTANBUL